Navigacija

22MURP - Uvećanje razmera procesa

Specifikacija predmeta
Naziv Uvećanje razmera procesa
Akronim 22MURP
Studijski program Hemijsko inženjerstvo
Modul Modul Hemijsko procesno inženjerstvo
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
Nastavnik/saradnik (DON)
    Broj ESPB 4.0 Status predmeta izborni predmet
    Uslovljnost drugim predmetom Oblik uslovljenosti
    Ciljevi izučavanja predmeta Cilj kursa je da studente upozna sa metodologijom uvećanja razmera procesa kao da steknu sposobnost da na osnovu modela i laboratorijskih i poluindustrijskih istraživanja pravilno proračunaju parametre realnog industrijskog procesa.
    Ishodi učenja (stečena znanja) Studenti su u stanju da primenom principa uvećanja razmera procesa proračunavaju parametre procesa i dmenzionišu potrebnu opremu a na bazi podataka sa laboratorijskih i poluindustrijskih istraživanja.
    Sadržaj predmeta
    Sadržaj teorijske nastave Uvod. Istorijski osvrt na disciplinu uvećanje razmera procesa. Naučni, inženjerski i ekonomski aspekt uvećanja razmera. Faktori rizika. Teorija sličnosti. Geometrijska, mehanička, termička i hemijska sličnost. Parcijalna i potpuna sličnost. Dimenziona analiza. Bukingamova pi-teorema. Bezdimenzioni brojevi. Empirijske korelacije-značaj i ograničenja. Analiza režima i karakteristično vreme procesa. Konkretni primeri iz mehaničkih, toplotnih operacija, operacija prenosa mase i reakcionih sistema.
    Sadržaj praktične nastave Proračuni uvećanja razmera konkretnih hemijsko inženjerskih procesa: Strujanje viskoznog fluida kroz cev. Idealni cevni reaktor sa reakcijom prvog reda. Faktor snage mešanja u sudu bez odbojnika. Konvektivni prenos toplote pri strujanju kroz cev. Prenos mase u aeratoru sa mehaničkim mešanjem.
    Literatura
    1. M. Zlokarnik, Scale-up in Chemical Engineering, Wiley-VCH Verlag GmbH&Co.KgaA, New York, 2002.
    2. R.E. Johnstone, Pilot Plants, Models and Scale-up methods in Chemical Engineering, McGraw-Hill, New York, 1957.
    3. Seider, D.W., “Proces design principles: synthesis, analysis and evaluation”, Wiley Inc., New York, 1999.
    Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
    Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
    2 1
    Metode izvođenja nastave Predavanja uz prezentacije, računske vežbe na tabli i izrada domaćih zadataka i projekta uz konsultacije.
    Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
    Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
    Aktivnosti u toku predavanja Pismeni ispit 30
    Praktična nastava Usmeni ispit
    Projekti 50
    Kolokvijumi
    Seminari 20