Navigacija

22MDPPP - Digitalno projektovanje procesnih postrojenja

Specifikacija predmeta
Naziv Digitalno projektovanje procesnih postrojenja
Akronim 22MDPPP
Studijski program Digitalno procesno inženjerstvo
Modul
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
    Nastavnik/saradnik (DON)
      Broj ESPB 4.0 Status predmeta izborni predmet
      Uslovljnost drugim predmetom Oblik uslovljenosti
      Ciljevi izučavanja predmeta Cilj predmeta je da se studenti upoznaju sa projektovanjem celokupnih tehnoloških postrojenja. Upoznavanje sa analizom izabranih procesa iz hemijske i petrohemijske industrije i industrije nafte i gasa (kroz studije slučaja) na nivou kompletnog postrojenja, uključujući i reaktorsku sekciju procesa, vrši se primenom specijalizovanih programa-rigoroznih procesnih simulatora i programa za ekonomsku evaluaciju procesa. Samostalna izrada (po grupama) projekta procesa celokupnog postrojenja na osnovu projektnog zadatka. Samostaln izrada (po grupama) seminarskih radova na zadatu temu.
      Ishodi učenja (stečena znanja) Tokom kursa, studenti se osposobljavaju za sledeće: 1. Istraživanje različitig izvora, prikupljanje informacija i izučavanje istih, u vezi sa zadatim procesom; 2. Analiza strukture pojedinih delova procesa i izrada dijagrama tokova procesa na nivou celokupnog postrojenja, za zadati proces; 3. Izbor vrste i broja reaktora i uređaja za svaki deo zadatog procesa; 4. Izbor pomoćnih fluida i uređaja za transport radnih i pomoćnih fluida u zadatom procesu; 5. Izbor glavnih merno-regulacionih krugova i njihovih elemenata u zadatom procesu; 6. Analiza mogućih procesa za tretman svih vrsta otpada na principu End-of-pipe technology i izbor istih, za zadati proces; 7. Korišćenje softverskih alata za simulaciju različitih scenarija uređaja/operacija i grupe uređaja/operacija i za analizu performansi procesa, identifikaciju oportuniteta, problema zastoja u radu postrojenja i preporučenih izmena procesa; 8. Korišćenje softverskih alata za grafičko prikazivanje uređaja i procesa; 9. Efektivan rad u timovima kroz razne uloge (vođa tima, procesni inženjer, konsultant)
      Sadržaj predmeta
      Sadržaj teorijske nastave Za izabrane karakteristčne tehnološke procese izlažu se sledeći elementi: Definisanje osnova za projektovanje; Formiranje blok dijagrama procesa; Definisanje ulazno-izlazne strukture procesa; Definisanje reaktorsko-separacione-recirkulacione strukture procesa; Definisanje strukture separacionog bloka procesa; Izbor tehnoloških operacija i uređaja za pripremu sirovina i pripremu i transport radnih i pomoćnih fluida; Izbor reaktora; Izbor niza uređaja za separaciju reaktorskog efluenta; Izbor tehnologija za tretmane otpadnih struja iz procesa.
      Sadržaj praktične nastave Simulacija pojedinačnih uređaja, grupe uređaja i procesa u celini. Analiza geometrijskih i hidrauličkih parametara uređaja. Analiza procesnih parametara (pritisak, temperatura, sastavi, protoci, ravnoteža faza) u pojedinim uređajima ili u grupi uređaja. Analiza materijalnog i energetskog bilansa procesa sa posebnim osvrtom na uticaj kinetike i uslova hemijske reakcije na njih. Rad na računaru uz korišćenje specijalizovanih softvera. Grupna izrada seminarskih radova koji prate teorijsku i praktičnu nastavu (za određenu oblast/problematiku hemijskog inženjerstva studenti pišu istraživački izveštaj o trenutnim dostignućima ili izveštaj o tehnološkim studijama ili izveštaj o modelovanju i optimizaciji ili u vezi konkretnog dobijenog zadatka studenti izvode kompjutersku simulaciju ili formiraju aplikaciju baziranu na vebu ili formiraju prezentaciju bazičnih konceptualnih saznanja).
      Literatura
      1. G. Towler, R. Sinnott, Chemical Engineering Design. Principles, Practice and Economics of Plant and Process Design, Elsevier, 2013.
      2. M.M. El-Halwagi, Sustainable Design Through Process Integration. Fundamentals and Applications to Industrial Pollution Prevention, Resource Conservation and Profitability Enhancement, Elsevier, 2012.
      3. W. D. Seider, J. D. Seider, D. R. Lewinn, Product and Process Design Principles. Synthesis, Analysis and Evaluation, John Wiley and Sons, 2009.
      4. A.C. Dimian, C.S Bildea, Chemical Process Design, Computer Aided Case Studies, Wiley-VCH, 2008
      5. S. M. Walas, Chemical Process Equipment, Selection and Design, Butterworth-Heinemann, 1990
      Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
      Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
      1 3
      Metode izvođenja nastave Predavanja i praktičan rad na računaru. Izrada (po grupama) projekta celog postrojenja za odabrani proces hemijske i petrohemijske industrije i industrije nafte i gasa. Izrada (po grupama) seminarskog rada.
      Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
      Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
      Aktivnosti u toku predavanja Pismeni ispit
      Praktična nastava Usmeni ispit 30
      Projekti 40
      Kolokvijumi
      Seminari 30