IŽS212 - Organske zagađujuće materije
| Specifikacija predmeta | ||||
|---|---|---|---|---|
| Naziv | Organske zagađujuće materije | |||
| Akronim | IŽS212 | |||
| Studijski program | Inženjerstvo zaštite životne sredine | |||
| Modul | ||||
| Nastavnik (predavač) | ||||
| Nastavnik/saradnik (vežbe) | ||||
| Nastavnik/saradnik (DON) | ||||
| Broj ESPB | 4.0 | Status predmeta | obavezan predmet | |
| Uslovljnost drugim predmetom | Odslušana Organska hemija | Oblik uslovljenosti | ||
| Ciljevi izučavanja predmeta | Osnovni cilj je sticanje znanja o klasifikaciji organskih supstanci koje su u kategoriji opasnih i štetnih materija kao zagađivača životne sredine. Korišćenjem poznatih vrednosti za maksimalno dozvoljene koncentracije ovih materija u životnij sredini i Zakona i zakonskih propisa vezanih za ove materije postavlja se model za pravljenje bezbednosnih lista pojedinih zagađujućih supstanci i predviđaju postupci pri upotrebi, transportu, procesiranju i odlaganju ovih materija. Posebno se izučavaju njihove ekotoksikološke karakteristike (reaktivnost, zapaljivost, eksplozivnost i toksičnost). Nakon sagledavanja svih aspekata delovanja postavlja se model uklanjanja posmatranih materija iz životne sredine i završna sanacija zagađenog životnog prostora korišćenjem pogodnih tehnoloških postupaka | |||
| Ishodi učenja (stečena znanja) | Shvatanje značaja kategorizacije opasnih i štetnih materija, povezivanje sa zakonskom regulativom u ovoj obalasti, povezivanje hemijskih osobina i ponašanja u životnoj sredini. Osposobljenost studenata da u praksi primene stečena znanja za ocenjivanje, upotrebu, uklanjanje i odlaganje ovih materija. | |||
| Sadržaj predmeta | ||||
| Sadržaj teorijske nastave | Razmatranje klasa organskih jedinjenja koje su klasifikovane kao zagađujuće materije u životnoj sredini. Na osnovu fizičkih, fizičko-hemijskih i toksikoloških karakteristika određuju se klase opasnosti (klasa reaktivnosti, klasa zapaljivosti, klasa eksplozivnosti i klasa toksičnosti), njihovo delovanje na živi svet (sistemsko, akutno i hronično dejstvo), utvrđuje njihova toksičnost prema LD. Prema ukupnom sadržaju ovih materija u životnoj sredini (upotreba savremenih instrumentalnih metoda), praćenja kretanja kroz matrikse vode, vazduha i zemljišta i njihovih karakteristika postavlja se model za njihovo uklanjanje i sanaciju životne sredine. | |||
| Sadržaj praktične nastave | Procena štetnosti i toksičnosti, sastavljanje MSDS lista, uzorkovanje sa određenih lokacija, hemijska analiza (instrumentalne tehnike), obrada rezultata analize, izbor najbolje metode tretmana i predviđanje efekata sanacije. | |||
| Literatura | ||||
| ||||
| Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine | ||||
| Predavanja | Vežbe | DON | Studijski i istraživački rad | Ostali časovi |
| 2 | 0 | 1 | ||
| Metode izvođenja nastave | Predavanja, seminarski rad, eksperimentalni rad i mentorski rad. | |||
| Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) | ||||
| Predispitne obaveze | Poena | Završni ispit | Poena | |
| Aktivnosti u toku predavanja | 5 | Pismeni ispit | 55 | |
| Praktična nastava | 10 | Usmeni ispit | ||
| Projekti | ||||
| Kolokvijumi | 15 | |||
| Seminari | 15 | |||
