IŽS214 - Uvod u hemijsko inženjerstvo
| Specifikacija predmeta | ||||
|---|---|---|---|---|
| Naziv | Uvod u hemijsko inženjerstvo | |||
| Akronim | IŽS214 | |||
| Studijski program | Inženjerstvo zaštite životne sredine | |||
| Modul | ||||
| Nastavnik (predavač) | ||||
| Nastavnik/saradnik (vežbe) | ||||
| Nastavnik/saradnik (DON) | ||||
| Broj ESPB | 4.0 | Status predmeta | izborni predmet | |
| Uslovljnost drugim predmetom | Opšta hemija I, Tehnička fizika I | Oblik uslovljenosti | ||
| Ciljevi izučavanja predmeta | Cilj predmeta je da studente nauči osnovnim principima i metodama hemijskog inženjerstva kao što su grafičko predstavljanje procesa i postavljanje i rešavanje bilanasa mase i energije za jedan i nekoliko uređaja za jednofazne i višefazne sisteme. Pri tome se studenti upoznaju sa tehnikama rešavanja problema i mnogim hemijsko-inženjerskim terminima koji će kasnije u toku studija biti detaljno razrađeni. Uz to, u okviru laboratorijskih vežbi studenti uče da rade u timovima, kao i da analiziraju i pismeno i usmeno predstavljaju rezultate rada. | |||
| Ishodi učenja (stečena znanja) | 1. Studenti su naučili da sastave dijagram toka procesa za jedan i nekoliko uređaja. ; 2. Studenti su naučili da postave i reše odgovarajuće bilanse mase i energije za jednofazne i višefazne sisteme sa ili bez hemijske reakcije u stacionarnim uslovima kao i za jednostavnije slučajeve nestacionarnih procesa. ; 3. Studenti su stekli osnovu za nadogradnju i analizu složenih sistema koji se izučavaju u okviru predmeta na višim godinama studija. ; 4. Studenti su stekli komunikacione i socijalne kompetencije potrebne za rad u inženjerskom timu i veštine komunikacije za jasno formulisanje i predstavljanje zadatka, načina rešavanja i rezultata rada. | |||
| Sadržaj predmeta | ||||
| Sadržaj teorijske nastave | Nastavni program predmeta upoznaje studente sa osnovama hemijskog inženjerstva polazeći od uloge hemijskog inženjera u industriji i opštih problema sa kojima se on susreće u praksi, a zatim predstavljajući osnovne principe hemijsko-inženjerske analize i rešavanja problema. Pri tome program obuhvata elemente koncipiranja dijagrama toka procesa, bilansiranja mase i energije, fenomena prenosa količine kretanja, mase i toplote, separacionih procesa i teorije projektovanja hemijskih reaktora primenjene na jednostavne probleme koje studenti uče da rešavaju. Nastavne jedinicie: hemijsko inženjerstvo i uloga hemijskih inženjera u hemijskoj procesnoj industriji; procesi, komponente i parametri procesa; uvod u fenomene prenosa: molekulski prenos i prenos pri strujanju; bilans mase: generalna strategija rešavanja i primena na pojedinačne uređaje; bilans mase za procese koji uključuju hemijske reakcije; procesi sa više uređaja; višefazni sistemi: bilans mase po komponentama; bilansi mase za nestacionarne procese; bilans energije: generalna strategija rešavanja i primena na sisteme bez hemijske reakcije; bilansi energije za procese koji uključuju hemijske reakcije; strategija postavljanja bilanasa energije za nestacionarne procese. | |||
| Sadržaj praktične nastave | U okviru vežbi izrađuju se računski primeri vezani za odgovarajuće nastavne jedinice kao i četiri pokazne laboratorijske vežbe: 1. merenje pritiska, temperature, protoka i koncentracije; 2. Rejnoldsov ogled; 3. određivanje stepena konverzije u hemijskom reaktoru; 4. određivanje bilansa toplote u toplotnom razmenjivaču cev u cevi. Studenti rade u timovima ali predaju individualne izveštaje. | |||
| Literatura | ||||
| ||||
| Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine | ||||
| Predavanja | Vežbe | DON | Studijski i istraživački rad | Ostali časovi |
| 2 | 1 | 0 | ||
| Metode izvođenja nastave | predavanja, računske vežbe i laboratorijske vežbe | |||
| Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) | ||||
| Predispitne obaveze | Poena | Završni ispit | Poena | |
| Aktivnosti u toku predavanja | Pismeni ispit | 40 | ||
| Praktična nastava | 40 | Usmeni ispit | ||
| Projekti | ||||
| Kolokvijumi | 20 | |||
| Seminari | ||||
