ХХП411 - Системи аутоматског управљања процесима
| Спецификација предмета | ||||
|---|---|---|---|---|
| Назив | Системи аутоматског управљања процесима | |||
| Акроним | ХХП411 | |||
| Студијски програм | Хемијско инжењерство | |||
| Модул | ||||
| Наставник (предавач) | ||||
| Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
| Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 5.0 | Статус предмета | обавезан предмет | |
| Условљност другим предметом | За похађање: Програмирање, Механичке операције, Топлотне операције, Операције преноса масе, Основи реакторског инжењерства ; За излазак на испит: Основи аутоматског управљања ; | Облик условљености | ||
| Циљеви изучавања предмета | 1. Унапређење и употпуњавање знања студеаната у области динамике процеса и класичних метода управљања процесима ; 2. Упознавање са савременим методама управљања ; 3. Сагледавање значаја познавања динамике процеса у пројектовању савремених система управљања процесима хемијске индустрије ; 4. Упознавање са математичким алатима и инструментацијом неопходном за примену дигиталних система управљања ; | |||
| Исходи учења (стечена знања) | Оспособљеност студената за: ; - Рад у аутоматизованим погонима процесне индустрије. ; - Дефинисање неопходне опреме за системе управљања. ; - Рад у тимовима срецијализованим за пројектовање система управљања за погоне процесне индустрије. ; - Примену знања из области динамике и управљања при пројектовању процеса ; | |||
| Садржај предмета | ||||
| Садржај теоријске наставе | 1. Динамика карактеристичних уређаја хемијске индустрије (реактори, колоне, размењивачи топлоте и сл.) ; 2.Сложеније конфигурације управљања засноване на негативној повратној спрези: каскадна регулација, селективни и системи са гранањем сигнала, управна и управно-повратна спрега ; 3. Савремени системи управљања у процесној индустрији: посредно и адаптивно управљање, мултиваријабилно управљање, модел-предиктивно управљање ; 4. Дигитални системи управљања: аналогни и дигитални сигнали, дискретни динамички модели, дискретни регулатори, дигитални уређаји у управљању процесима ; 5. Практични аспекти: шеме управљања карактеристичним уређајима у хемијској индустрији, управљање укупним постројењем, различити нивои примене дигиталних рачунара у управљању (мониторинг и аквизиција података, DDC, SCADA, DCS) ; | |||
| Садржај практичне наставе | Вежбе у у рачунарској лабораторији, уз коришћење програмскog пакета Matlab (са специјализованим додацима за обаст управљања). У оквиру практичне наставе студенти ће радити на 2 пројектна задатка. | |||
| Литература | ||||
| ||||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
| 3 | 0 | 2 | ||
| Методе извођења наставе | Предавања са примерима, вежбе у рачунарској лабораторији, израда пројектних задатака, консултације | |||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
| Активности у току предавања | Писмени испит | 50 | ||
| Практична настава | Усмени испит | |||
| Пројекти | 50 | |||
| Колоквијуми | ||||
| Семинари | ||||
