14МХКК11 - Недеструктивна елементарна анализа
| Спецификација предмета | ||||
|---|---|---|---|---|
| Назив | Недеструктивна елементарна анализа | |||
| Акроним | 14МХКК11 | |||
| Студијски програм | Хемијско инжењерство | |||
| Модул | ||||
| Наставник (предавач) | ||||
| Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
| Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 4.0 | Статус предмета | изборни предмет | |
| Условљност другим предметом | / | Облик условљености | ||
| Циљеви изучавања предмета | Могућност примене недеструктивне симултане анализе појединачних елемената као и њихових оксида у различитом матриксу: чврстом, течном и прашкастом различитог порекла: индустријског, металуршког, геолошког, археолошког, антрополошког, еколошког (седимент, земљиште, вода, тешки метали из гасова колектовани на филтерима), биолошког, као и у храни, у распону од F-fluora (атомски број 9) па све до U-уранијума (атомски број 90). | |||
| Исходи учења (стечена знања) | Да студенти мастер студија савладају и науче нову недеструктивну технику мерења која има широку примену у истраживањима, производњи, и контроли процеса испитивањем чврстих, течних, прашкастих и узорака танких превлака различитог матрикса. | |||
| Садржај предмета | ||||
| Садржај теоријске наставе | Увод у теорију x-зрака. Својства x –зрака, порекло и карактеристике њихове емисије. Боров атомски модел. Интеракција x –зрака са материјом. Флуоросцентна рендгенска спектроскопија. Напонска цев и примарни ренгенски зрак. K и L орбитале код испитиваних елемената. Флуоросцентна енергија фотона. Детектори. Евалуација спектара. Квантификација и утицаји на границе детекције макро и микро елемената. Узорак: чврсте материје, танки филмови, прахови. Течности. Утицај матрикса на мерења елемената, груписање елеменета у односу на услове мерења (детектор, напон и струја лампе), граница детекције. | |||
| Садржај практичне наставе | Калибрација и обрада података у односу на стандард за различиту врсту узорка: чврст, течан, прашкаст. Узорковање, обрада и припрема узорака. ED-XRF анализа: налажење најповољнијих услова мерења у зависности од концентрације оксида и појединачних елемената у стадарду а затим у чврстом, течном и прашкастом узорку, у зависности од врсте узорка и очекиване концентрације испитиваних елемената и њихових оксида. Читање дијаграма и аналитичка обрада добијених резултата. Провера тачности мерења. | |||
| Литература | ||||
| ||||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
| 2 | 2 | |||
| Методе извођења наставе | Предавања (PPT презентацијe), колоквијум (један), домаћи задатак (један). Практична настава. | |||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
| Активности у току предавања | 5 | Писмени испит | 60 | |
| Практична настава | 10 | Усмени испит | ||
| Пројекти | ||||
| Колоквијуми | 20 | |||
| Семинари | 5 | |||
