Навигација

14Д008 - Креативни инжењеринг

Спецификација предмета
НазивКреативни инжењеринг
Акроним14Д008
Студијски програмсви
Модул
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ5.0Статус предметаизборни предмет
      Условљност другим предметомНеОблик условљености
      Циљеви изучавања предметаОспособити студенте и истраживаче у коришћењу методологије вишесистемског мишљења, познатијег под називом креативни инжењеринг чију основу чини теорија решавања иновативних задатака (ТРИЗ) у области технике, а посебно код решавање иновационих и истраживачко-развојних проблема који се јављају у области хемије, технологије и металургије. Савладавањем предмета студент стиче опште и специфичне способности: у решавању проблема уз употребу научних метода и поступака, праћење савремених достигнућа у струци; коришћење информационо-комуникационе технологије у праћењу и примени нових знања, развија критичко и самокритичко мишљење.
      Исходи учења (стечена знања)Усвајање неопходних знања из области савремене методологије решавања иновативних задатака и оспособљавање студената за практичну примену новостечених знања у областима техничко-технолошких дисциплина.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеПојам и значај интелектуалне својине, патенти, претраживање база патентних података, технологија стваралаштва, критички осврт на научне методологије и креатолошкe методe, теорија решавања иновативних задатака (ТРИЗ), нивои техничких система, идеалан коначни резултат, стандардни и нестандардни проблеми, научно-истраживачки проблеми, противречности (административна, техничка, физичка), коришћење матрице противречности, коришћење супстанце-поља, примена стандарда, савладавање инерције мишљења, закони развоја техничких система, алгоритaмsko решавањe истраживачко-развојних проблема.
      Садржај практичне наставе
      Литература
      1. Д. Рајић, Б. Жакула, В. Јовановић: Увод у ТРИЗ или како постати креативан у техници, ВА, Београд, 2009
      2. V. Fey, E. I. Rivin: Innovation on Demand. Cambridge University Press, The Edinburgh Building, Cambridge CB2 2RU, UK, 2005
      3. S. Savransky: Engineering of Creativity. Introduction to TRIZ Methodology of Inventive Problem Solving, CRC Press, 2000.
      4. 4. Г. Иванов: Формула стваралаштва, Креативни центар, Београд, 1999.
      5. Х. Алтшулер: Стандартние решенија изобретатељских задач, Московскиј рабочиј, 1979.
      6. 6. Х. Алтшулер: Алгоритм решенија изобретатељских задач АРИЗ-85-В, Московскиј рабочиј, 1973.
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      2
      Методе извођења наставеНастава је, у зависности од броја слушалаца, менторска или фронтална. Поред предавања редовно се одржавају и консултације. У току наставе, а нарочито кроз вежбе, студенти су у обавези да решавају проблемске задатке из различитих техничко-технолошких области.
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања10Писмени испит
      Практична наставаУсмени испит50
      Пројекти
      Колоквијуми
      Семинари40