14Д020 - Увећање размера процеса
| Спецификација предмета | ||||
|---|---|---|---|---|
| Назив | Увећање размера процеса | |||
| Акроним | 14Д020 | |||
| Студијски програм | сви | |||
| Модул | ||||
| Наставник (предавач) | ||||
| Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
| Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 4.0 | Статус предмета | изборни предмет | |
| Условљност другим предметом | Облик условљености | |||
| Циљеви изучавања предмета | Циљ курса је да студенте упозна са методологијом увећања размера процеса, развијање способности да се на основу модела и прорачуна и лабораторијских и полуиндустријских истраживања правилно дефинишу пројектни параметри реалног индустријског процеса. | |||
| Исходи учења (стечена знања) | Способност самосталне примене основних принципа увећања размера процеса на димензионисање процеса и опреме на бази прорачуна и података са лабораторијских и полуиндустријских испитивања. | |||
| Садржај предмета | ||||
| Садржај теоријске наставе | Увод. Повећање размера процеса производних система као сложена и специфична функција хемијског ижењерства; бројни детерминишући фактори на путу од малих (лабораторијских) до индустријских димензија; емпиријске, математичке и друге методе екстраполације. Значај и ограничења емпиријских корелација. Теорија сличности, геометријска, механичка, термичка и хемијска сличност, критеријуми и докази; Симулирање процеса са и без учешћа хемијске реакције у процесу; Моделовање процеса – опште, маргинални услови, моделовање феномена, моделовање система – теорија и методе; Повећање размера – повећање и моделовање, експоненти промене размера, сложеност система у коме симултано делују феномени преноса и хемијске реакције, услови и критеријуми сличности ових система, интегрална сличност. Реакције у хомогеном и хетерогеном систему. Монофазни систем и контактни реактори – повећање размера; Аналогија појава – математички изоморфизам, разне аналогије у физичко-хемијским, физичким и хемијским процесима. Хидродинамичке аналогије-теорија и примена. Пилот-плант, мини пилот-плант постројења, значај истраживања. Развој, екстраполација, теорија и техника градње. Типични примери: Мешање, вишефазни системи, пренос топлоте, хемијски реактори. | |||
| Садржај практичне наставе | Рачунске вежбе које прате теоријску наставу. | |||
| Литература | ||||
| ||||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
| 2 | 1 | |||
| Методе извођења наставе | Предавања, рачунске вежбе, консултације | |||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
| Активности у току предавања | Писмени испит | |||
| Практична настава | Усмени испит | |||
| Пројекти | 60 | |||
| Колоквијуми | ||||
| Семинари | ||||
