Навигација

22МДППП - Дигитално пројектовање процесних постројења

Спецификација предмета
НазивДигитално пројектовање процесних постројења
Акроним22МДППП
Студијски програмДигитално процесно инжењерство
Модул
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ4.0Статус предметаизборни предмет
      Условљност другим предметомОблик условљености
      Циљеви изучавања предметаЦиљ предмета је да се студенти упознају са пројектовањем целокупних технолошких постројења. Упознавање са анализом изабраних процеса из хемијске и петрохемијске индустрије и индустрије нафте и гаса (кроз студије случаја) на нивоу комплетног постројења, укључујући и реакторску секцију процеса, врши се применом специјализованих програма-ригорозних процесних симулатора и програма за економску евалуацију процеса. Самостална израда (по групама) пројекта процеса целокупног постројења на основу пројектног задатка. Самосталн израда (по групама) семинарских радова на задату тему.
      Исходи учења (стечена знања)Током курса, студенти се оспособљавају за следеће: 1. Истраживање различитиг извора, прикупљање информација и изучавање истих, у вези са задатим процесом; 2. Анализа структуре појединих делова процеса и израда дијаграма токова процеса на нивоу целокупног постројења, за задати процес; 3. Избор врсте и броја реактора и уређаја за сваки део задатог процеса; 4. Избор помоћних флуида и уређаја за транспорт радних и помоћних флуида у задатом процесу; 5. Избор главних мерно-регулационих кругова и њихових елемената у задатом процесу; 6. Анализа могућих процеса за третман свих врста отпада на принципу End-of-pipe technology и избор истих, за задати процес; 7. Коришћење софтверских алата за симулацију различитих сценарија уређаја/операција и групе уређаја/операција и за анализу перформанси процеса, идентификацију опортунитета, проблема застоја у раду постројења и препоручених измена процеса; 8. Коришћење софтверских алата за графичко приказивање уређаја и процеса; 9. Ефективан рад у тимовима кроз разне улоге (вођа тима, процесни инжењер, консултант)
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеЗа изабране карактеристчне технолошке процесе излажу се следећи елементи: Дефинисање основа за пројектовање; Формирање блок дијаграма процеса; Дефинисање улазно-излазне структуре процеса; Дефинисање реакторско-сепарационе-рециркулационе структуре процеса; Дефинисање структуре сепарационог блока процеса; Избор технолошких операција и уређаја за припрему сировина и припрему и транспорт радних и помоћних флуида; Избор реактора; Избор низа уређаја за сепарацију реакторског ефлуента; Избор технологија за третмане отпадних струја из процеса.
      Садржај практичне наставеСимулација појединачних уређаја, групе урeђаја и процеса у целини. Анализа геометријских и хидрауличких параметара уређаја. Анализа процесних параметара (притисак, температура, састави, протоци, равнотежа фаза) у појединим уређајима или у групи уређаја. Анализа материјалног и енергетског биланса процеса са посебним освртом на утицај кинетике и услова хемијске реакције на њих. Рад на рачунару уз коришћење специјализованих софтвера. Групна израда семинарских радова који прате теоријску и практичну наставу (за одређену област/проблематику хемијског инжењерства студенти пишу истраживачки извештај о тренутним достигнућима или извештај о технолошким студијама или извештај о моделовању и оптимизацији или у вези конкретног добијеног задатка студенти изводе компјутерску симулацију или формирају апликацију базирану на вебу или формирају презентацију базичних концептуалних сазнања).
      Литература
      1. G. Towler, R. Sinnott, Chemical Engineering Design. Principles, Practice and Economics of Plant and Process Design, Elsevier, 2013.
      2. M.M. El-Halwagi, Sustainable Design Through Process Integration. Fundamentals and Applications to Industrial Pollution Prevention, Resource Conservation and Profitability Enhancement, Elsevier, 2012.
      3. W. D. Seider, J. D. Seider, D. R. Lewinn, Product and Process Design Principles. Synthesis, Analysis and Evaluation, John Wiley and Sons, 2009.
      4. A.C. Dimian, C.S Bildea, Chemical Process Design, Computer Aided Case Studies, Wiley-VCH, 2008
      5. S. M. Walas, Chemical Process Equipment, Selection and Design, Butterworth-Heinemann, 1990
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      13
      Методе извођења наставеПредавања и практичан рад на рачунару. Израда (по групама) пројекта целог постројења за одабрани процес хемијске и петрохемијске индустрије и индустрије нафте и гаса. Израда (по групама) семинарског рада.
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавањаПисмени испит
      Практична наставаУсмени испит30
      Пројекти40
      Колоквијуми
      Семинари30