14Д189 - Аналитичке методе у контроли процеса
| Спецификација предмета | ||||
|---|---|---|---|---|
| Назив | Аналитичке методе у контроли процеса | |||
| Акроним | 14Д189 | |||
| Студијски програм | сви | |||
| Модул | ||||
| Наставник (предавач) | ||||
| Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
| Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 6.0 | Статус предмета | изборни предмет | |
| Условљност другим предметом | Облик условљености | |||
| Циљеви изучавања предмета | Циљ предмета је да студенти изуче методологију, принципе и примену метода погодних за контролу хемијских процеса и да на основу критеријума и модела изврше идентификацији процеса, савладају основне принципе аутоматског управљања индустријским процесима. | |||
| Исходи учења (стечена знања) | Студенти су оспособљени за избор и примену метода, критеријума и модела у идентификацији хемијских и индустријских процеса. Студенти су оспособљени за примену принципа пројектовања процеса аутоматског управљања и за рад у аутоматизованим погонима процесне индустрије за рад рад у тимовима за дизбор неопходне опреме за системе контроле и управљања. | |||
| Садржај предмета | ||||
| Садржај теоријске наставе | Теоријски принципи и практична примена метода, модела и критеријума у контроли и регулацији индустријских процеса. ; Експеримантална идентификација процеса (Методе и избор методе за експерименталну идентификацију. Метода степенастог одзива и апроксимација процеса системом првог и другог реда са кашњењем. Апроксимација модела процеса без увођења елемента са кашњењем). ; Технички услови и критеријуми за оцену квалитета понашања система регулације (Критеријуми за оцену квалитета понашања система у временском, комплексном и фреквентном домену). ; Синтеза једноставног регулационог кола (Избор мерног претварача - трансмитера. Избор извршног елемента - избор регулационог вентила, димензионисање и синтеза жељене статичке карактеристике. Избор врсте регулатора P, PI, PD, PID). Системи регулације нивоа, протока, притиска и температуре (Сложени системи регулације – каскадна регулација, регулација односа и регулација ректификационих колона). ; Синтеза регулационих кола са жељеним динамичким карактеристикама (Синтеза затворених кола променом појачања њихових отворених кола или синтезом одговарајућих компензатора. Синтеза компензатора применом дијаграма положаја корена). ; Принципи пројектовања система регулације (Израда пројектне документације: технолошке шеме, функционалне шеме и шеме спајања. Симболи и ознаке који се користе на технолошким и функционалним шемама. Пројектовање помоћу рачунара). ; Рачунски примери оцене и одређивања параметара квалитета понашања система у временском, комплексном и фреквентном домену. (Синтеза компензатора коришћењем дијаграма положаја корена. Рад у МАТЛАБ-у: формирање различитих конфигурација регулационих кола, симулација њиховог рада и анализа утицаја параметара регулатора на квалитет регулације). ; | |||
| Садржај практичне наставе | ||||
| Литература | ||||
| 
 | ||||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови | 
| 2 | ||||
| Методе извођења наставе | Предавања, класично и ППТ, колоквијуми, семинари, примери симулација на рачунару | |||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
| Активности у току предавања | 10 | Писмени испит | 50 | |
| Практична настава | Усмени испит | |||
| Пројекти | ||||
| Колоквијуми | 20 | |||
| Семинари | 20 | |||
