22ХПИ46 - Пројектовање процеса у хемијском инжењерству
Спецификација предмета | ||||
---|---|---|---|---|
Назив | Пројектовање процеса у хемијском инжењерству | |||
Акроним | 22ХПИ46 | |||
Студијски програм | Хемијско инжењерство | |||
Модул | ||||
Наставник (предавач) | ||||
Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 6.0 | Статус предмета | изборни предмет | |
Условљност другим предметом | За слушање: одслушани Механичке операције, Топлотне операције, Операције преноса масе, Пројектовање хемијских реактора, Пројектовање уређаја за механичке и топлотне операције, Пројектовање уређаја за пренос масе и сепарационих процеса, Основи пројектовања. За полагање: положени испити из горе поменутих предмета. | Облик условљености | ||
Циљеви изучавања предмета | Циљ предмета је да се студенти упознају са принципима пројектовања процеса и избора основне процесне опреме у процесима хемијске индустрије, као и теоријским основама и прорачунима уређаја за раздвајање вишекомпонентних смеша и формирањем структура тих уређаја у функцији излаза из реакторске секције процеса и излаза из сепарационе секције процеса. Циљ је и да студенти овладају коришћењем специјализованих софтвера за пројектовање и цртање. | |||
Исходи учења (стечена знања) | Стицање инжењерског начина размишљања са применом на систематско пројектовање процеса на нивоу прелиминарног дизајна новог процеса и преправке/побољшања постојећег дизајна процеса; Коришћење софтверских алата за симулацију различитих уређаја/операција и групе уређаја/операција и за анализу перформанси уређаја/процеса; Коришћење софтверских алата за графичко приказивање уређаја и процеса; Стицање свести о раду у пројектантским мултидисциплинарним тимовима. | |||
Садржај предмета | ||||
Садржај теоријске наставе | Технолошке операције, уређаји и процеси са вишекомпонентним смешама (вишекомпонентна дестилација - равнотежа фаза, материјално и енергетско билансирање, радни услови у колони, број теоријских подова; вишекомпонентна и неизотермна апсорпција- материјални и енталпијски биланси, број теоријских подова, висина колоне са пуњењем). Синтеза технолошког процеса као део интегрисаног дизајна процеса. Прелиминарно пројектовање процеса у случају новог дизајна процеса (улазно-излазна структура процеса, систем реактор-сепаратори-рециркулације, сепарациони систем, интеграција процеса, трошкови процеса) . Дизајн новог процеса у индустријској пракси. Пројектовање процеса у случају модификације и преправке постојећег дизајна процеса. Eлементи чистије производње. | |||
Садржај практичне наставе | Прорачуни биланса уређаја, делова процеса и читавог процеса, равнотежних и радних параметара вишекомпонентних смеша и параметара колона за раздвајање таквих смеша апсорпцијом и дестилацијом. Симулација дела процеса са колонама и праћење квантитета и квалитета добијених производа, коришћењем специјализованих софтвера (Design II, Aspen). Дефинисање основних режима струјања у цевоводима са двофазним струјањем. Анализа процесних параметара (притисак, температура, састави, протоци, равнотежа фаза) у појединим уређајима или у групи уређаја. Израда спецификационих листа опреме и мерно-регулационе опреме, листе линија и листе помоћних флуида. Графичка презентација дела процеса коришћењем специјализованог софтвера (AutoCad) | |||
Литература | ||||
| ||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
3 | 1 | 2 | ||
Методе извођења наставе | Предавања уз презентације, рачунске вежбе на табли и практичан рад на рачунару. Студенти обављају симулације делова процеса на рачунару, анализирају процес и решавају конкретна пројектантска питања (спецификационе листе и друго), за добијени пројектни задатак. | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
Активности у току предавања | Писмени испит | 30 | ||
Практична настава | Усмени испит | |||
Пројекти | 40 | |||
Колоквијуми | 30 | |||
Семинари |