Навигација

22ОХТ46 - Пројектовање процеса у органској хемијској технологији

Спецификација предмета
НазивПројектовање процеса у органској хемијској технологији
Акроним22ОХТ46
Студијски програмХемијско инжењерство
Модул
Наставник (предавач)
    Наставник/сарадник (вежбе)
      Наставник/сарадник (ДОН)
        Број ЕСПБ6.0Статус предметаизборни предмет
        Условљност другим предметомОстварених 157 поена. Одслушани Основи пројектовања и Основи реакторског инжењерстваОблик условљености
        Циљеви изучавања предметаОпшти циљ је развој знања и вештина пројектовања технолошких процеса (производа и постројења). Појединачни циљеви су а) савладавање елемената теорије пројектовања који се односе на израду технолошких пројеката, посебно: капацитет постројења и његових појединачних делова, избор технолошких поступака, опреме и решења, обезбеђење и потрошња енергије и флуида, кадровске потребе, планирање реализације итд. те економски израз техничко технолошких елемената; б) развој вештина коришћења рачунарских апликација које су подршка у пројектовању ц) тимска израда стручног рада на нивоу одабраног генералног технолошког пројекта.
        Исходи учења (стечена знања)Овладавање знањима и вештинама практичне примене процесног производног хемијског инжењерства. Способност да се изради одговарајући технолошки пројекат у изабраној области. Способност прорачуна трошкова процеса, постројења и пројекта. Искуство у тимском раду, ваљаном уобличавању пројекта и његовој презентацији.
        Садржај предмета
        Садржај теоријске наставеЕлементи теорије пројектовања: Проблемски пројектни задатак. Детаљни пројектни задатак. Елементи пројектног задатка. Елементи технолошког пројекта. Основне активности у изради технолошког пројекта. Програм производње и капацитет. Квалитет производа. Технолошки процес (хемизам, технолошка концепција, јединични материјални биланс, процесне шеме). Биланси материјала. Квалитет сировина. Складиштење и паковање. Будуће проширење. Енергија и флуиди. Листа опреме. Диспозиција опреме и објеката. Контрола и управљање. Акредитована лабораторија. Третман отпада и заштита. Кадрови и организација. План реализације. Процене улагања. Прорачун цене коштања.
        Садржај практичне наставеУводне основе за појединачну област хемијског инжењерства у којој студенти у оквиру наставе на предмету израђују генерални технолошки пројекат. Повезивање стечених знања стручних предмета профила са проблемом који пројекат решава. Коришћење рачунарских апликација које су подршка у пројектовању. Анализа студија случаја пројеката из области органске, неорганске и фармацеутске технологије. Рад у радионици: Студенти тимски израђују стручни рад на нивоу генералног технолошког пројекта решавајући изабрани типски проблем профила који похађају: ОХТ, НХТ, ПИ и ФИ. Формирање мешовитих пројектних тимова (опционо). Вежбање улоге руководиоца пројекта. Формулисање пројектних задатака. Формулисање хемизма и технолошке концепције. Израда технолошке шеме. Израда распореда опреме и дијаграма токова материјала (опционо). Формулисање концепта процесног управљања и лабораторијске контроле квалитета. Израда биланса. Прорачун складишта. Израда плана реализације. Израда прорачуна цене коштања. Уобличавање стручног рада на нивоу генералног технолошког пројекта. Припрема презентације за тимску одбрану стручног рада на нивоу генералног технолошког пројекта.
        Литература
        1. M. Јовановић, “Основи технолошког пројектовања”, СХТС, Београд, 2004. (ISBN 86- 7558-246-3).
        2. M. Јовановић, З. Поповић, “Развој процеса: Процесна економика са студијама случаја хемијске технологије”, СХТС, Београд, 2003. (ISBN 86-7558-174-2).
        3. Важећа регулатива, стандарди и технички прописи.
        4. G. Towler, R. Sinnott, CHEMICAL ENGINEERING DESIGN, Principles, Practice and Economics of Plant and Process Design, Butterworth-Heinemann, Elsevier, 2008, London, UK
        Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
        ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
        32
        Методе извођења наставеТеоретска настава, прикази студија случаја, рад у радионици, дискусија о пројектним решењима, тимска израда стручног рада.
        Оцена знања (максимални број поена 100)
        Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
        Активности у току предавања10Писмени испит30
        Практична настава20Усмени испит30
        Пројекти
        Колоквијуми10
        Семинари