22НХТ34 - Моделовање и симулација процеса
Спецификација предмета | ||||
---|---|---|---|---|
Назив | Моделовање и симулација процеса | |||
Акроним | 22НХТ34 | |||
Студијски програм | Хемијско инжењерство | |||
Модул | ||||
Наставник (предавач) | ||||
Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 5.0 | Статус предмета | изборни предмет | |
Условљност другим предметом | За слушање: Диференцијалне једначине, Термодинамика, Увод у ХИ, Програмирање За полагање: Сви предмети наведини као услов за слушање и Физичка хемија I и Механика флуида | Облик условљености | ||
Циљеви изучавања предмета | Циљеви предмета су стицање знања из математичког моделовања и повезивање знања из технолошких операција и реакторског инжењерства. Теоријске основе предмета ће бити обрађене помоћу примера модела основних процеса и уређаја који се најчешће срећу у хемијском инжењерству. На основу изведених примера ће бити илустровани различити нивои математичког описа и различити приступи у моделовању и решавању хемијско инжењерских проблема. Студенти ће бити упућени на савремене рачунарске методе и упознаће се са програмским пакетима за моделовање и симулацију процеса. | |||
Исходи учења (стечена знања) | Након одслушаног и положеног испита, студенти ће бити оспособљени да: 1. Поставе једноставне математичке моделе за основне процесе и уређаје у хемијском инжењерству. 2. Изаберу метод и програмски пакет за постављање и решавање постављеног модела. 3. Препознају и разумеју примењени приступ у моделовању и ниво детаљности математичког описа за постојећи сложенији модел хемијско инжењерског система. | |||
Садржај предмета | ||||
Садржај теоријске наставе | 1. Сврха и циљеви математичког моделовања хемијско инжењерских система; класификација математичких модела, приступи у моделовању; 2. Емпиријски приступ у моделовању хемијско инжењерских система; 3. Фундаментални приступ – нивои математичког описа: микроскопски – механизми хемијске кинетике; мезоскопски – опис струјања на нивоу вртлога, феномени преноса на нивоу честице; макроскопски – режими струјања и контакта фаза, уређај, процес, постројење; мегаскопски – интеграција система, дисперзија полутаната и анализа утицаја на животну средину; 4. Динамички модели и симулације, модели нестационарних процеса; 5. Стохастички модели и примена у хемијско инжењерским системима; 6. Популациони биланси и модели неидеалног протицања флуида. | |||
Садржај практичне наставе | У оквиру практичне наставе се постављају и решавају на рачунару једноставни математички модели хемијско инжењерских система. Примери су директно повезани са теоријом, а модели се решавају помоћу програмких језика и пакета. У примерима се варирају параметри и оперативни услови, те студенти, на основу графички приказаних резултата, сагледавају могућности и улоге компјутерских симулација. Студенти се кроз примере упознају са основним функцијама и могућностима симулатора процеса и CFD симулатора. | |||
Литература | ||||
| ||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
2 | 2 | |||
Методе извођења наставе | Предавања са примерима, вежбе у рачунарској лабораторији, консултације. | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
Активности у току предавања | Писмени испит | 40 | ||
Практична настава | Усмени испит | |||
Пројекти | ||||
Колоквијуми | 60 | |||
Семинари |