22FI46 - Projektovanje uređaja i aparata u farmaceutskoj industriji
| Specifikacija predmeta | ||||
|---|---|---|---|---|
| Naziv | Projektovanje uređaja i aparata u farmaceutskoj industriji | |||
| Akronim | 22FI46 | |||
| Studijski program | Hemijsko inženjerstvo | |||
| Modul | ||||
| Nastavnik (predavač) | ||||
| Nastavnik/saradnik (vežbe) | ||||
| Nastavnik/saradnik (DON) | ||||
| Broj ESPB | 5.0 | Status predmeta | izborni predmet | |
| Uslovljnost drugim predmetom | Osnovi farmaceutskog inženjerstva | Oblik uslovljenosti | ||
| Ciljevi izučavanja predmeta | Upoznavanje studenata sa različitim uređajima i aparatima koji se koriste u proizvodnim linijama farmaceutske industrije (FI), osnovama njihovog dimenzionisanja i odabira u odnosu na dati tehnološki postupak. Stečeno znanje, pre svega iz predmeta Osnovi farmaceutskog inž. i Tehnološki postupci u farmaceutskom inž., ovde se dovodi u kontekst sa opremom koja se koristi u FI. | |||
| Ishodi učenja (stečena znanja) | Kroz planirani nastavni program, računske primere i izradu seminarskog rada, studenti stiču znanje o postupcima dimenzionisanja i projektovanja uređaja i aparata koji rade u uslovima povišene ili snižene temperature, nadpritiska ili vakuuma u farmaceutskim postrojenjima. | |||
| Sadržaj predmeta | ||||
| Sadržaj teorijske nastave | Uvodna razmatranja - osnovni principi projektovanja uređaja i aparata: uticaj tehničkotehnoloških zahteva i zahteva koji važe u farmaceutskoj industriji (GMP, FDA, nacionalni standardi i regultative). Specifikacija zahteva korisnika (URS). Tipska i namenska oprema u FI - primeri. Pregled konstrukcionih materijala koji se primenjuju za izradu uređaja i aparata u FI. Oprema pod pritiskom – postupak određivanja kategorije prema Evropskoj PED direktivi i Pravilniku RS. SRPS EN standardi za dimezionisanje i proračun opreme pod pritiskom. Duplikatori - određivanje zapremine i geometrijskih mera – primeri primene. Aparati sa unutrašnjom cevnom spiralom. Aparati koji rade pod vakuumom – osnove dimenzionisanja. Aparati sa mehaničkim mešanjem. Tipovi mešalica, osnovne geometrijske mere, pogonski sistemi. Postupci izbora mešalica i primena na tehnološke postupke u FI. Obezbeđenje zaptivanja. Rad uređaja/aparata u sterilnim uslovima proizvodnje. Proizvodne linije za tečne oblike. CIP i SIP sistemi. Sistemi za proizvodnju i distribuciju procesnih fluida: primena raverzne osmoze za proizvodnju čiste vode (PW), destilatori za dobijanje vode za injekcije (WFI), oprema za proizvodnju i distribuciju čiste pare (CS), čisti vazduh (CA) - dobijanje i primena u procesu i zz prostor. Medicinski gasovi - osnove dobijanja i skladištenje. Uređaji i... | |||
| Sadržaj praktične nastave | Laboratorijske vežbe: upoznavanje sa osnovnim principima rada pojedinih uređaja/aparata u FI. Mikrobiološka i fizičko-hemijska laboratorijska oprema. Računske vežbe obuhvataju primere projektovanja i dimenzionisanja aparata i uređaja u FI: 1. dimenzionisanje duplikatorske posude – primer posude za pripremu infuzionog rastvora; 2. projektovanje sistema za mehaničko mešanje – primer aparata koji radi na povišenom pritisku i aparata koji radi pod vakuumom; 3. primeri izvedenih rešenja uređaja i aparata za date tehnološke postupke prema specifikaciji zahteva korisnika (URS). Primena programskog... | |||
| Literatura | ||||
| ||||
| Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine | ||||
| Predavanja | Vežbe | DON | Studijski i istraživački rad | Ostali časovi |
| 3 | 2 | |||
| Metode izvođenja nastave | Predavanja u učionici - korišćenje video projektora i table. Rad računskih primera korišćenjem MS Office i AutoCAD licenciranih programskih paketa u manjim grupama. Laboratorijske vežbe. Uvođenje studenata u literaturu za seminarske radove. Konsultacije. Poseta proizvodnom pogonu farmaceutske industrije. | |||
| Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) | ||||
| Predispitne obaveze | Poena | Završni ispit | Poena | |
| Aktivnosti u toku predavanja | 10 | Pismeni ispit | ||
| Praktična nastava | 15 | Usmeni ispit | 40 | |
| Projekti | ||||
| Kolokvijumi | ||||
| Seminari | 35 | |||
