22IŽS429 - Osnovi hemometrije
| Specifikacija predmeta | ||||
|---|---|---|---|---|
| Naziv | Osnovi hemometrije | |||
| Akronim | 22IŽS429 | |||
| Studijski program | Inženjerstvo zaštite životne sredine | |||
| Modul | ||||
| Nastavnik (predavač) | ||||
| Nastavnik/saradnik (vežbe) | ||||
| Nastavnik/saradnik (DON) | ||||
| Broj ESPB | 4.0 | Status predmeta | izborni predmet | |
| Uslovljnost drugim predmetom | Elementi verovatnoće i statistike, Instrumentalne metode; za IZŽS Metode analize zagađujućih materija | Oblik uslovljenosti | ||
| Ciljevi izučavanja predmeta | Osnovni cilj kursa je da student upotpuni i proširi svoja teorijska i praktična znanja iz oblasti primene statističkih metoda u interpretaciji i tumačenju rezultata hemijskih merenja u hemijskom inženjerstvu. | |||
| Ishodi učenja (stečena znanja) | Po završetku kursa student će biti osposobljen da: odabere i primeni odgovarajuće statističke programe (alatke) u analizi podataka u praktičnom i istraživačkom radu u različitim oblastima hemijskog inženjerstva, posebno u oblasti standardizacije i kontrole kvaliteta; klasifikacije i modelovanja podataka; korišćenja standardnih računarskih programa za statističku obradu podataka. Studenti, budući inženjeri, će biti u stanju da kritički ocene i vrednuju hemijski proces. Biće u mogućnosti da izvrše planiranje eksperimenta, a da posle procenjivanja uspešnosti nekog eksperimenta izvrše njegovu optimizaciju i modelovanje. Studenti će ovladati veštinom da izdvoje bitne veličine u okviru velikog broja podataka, što je kompromis između egzaktnih metroloških zahteva i rešavanja hemijskog problema. | |||
| Sadržaj predmeta | ||||
| Sadržaj teorijske nastave | Uvod u hemometriju, pojam i primena. Greške u kvantitativnoj hemijskoj analizi. Primena statistike na rezultate ponovljenih merenja (Mere centralne tendencije i mere rasipanja, raspodela rezultata ponovljenih merenja, uzorak, interval poverenja, procena grešaka rezultata dobijenih izračunavanjem). Statistički testovi (jednosmerni i dvosmerni testovi, parametarski i neparametarski testovi, ANOVA). Metode kalibracije, principi korelacione i regresione analize. Eksperimentalni dizajn i optimizacija (Randomizacija, tipovi eksperimentalnog dizajna, metode optimizacije). Kvalitet analitičkih merenja (Uzorkovanje, metode kontrole kvaliteta, šeme ispitivanja osposobljenosti, međulaboratorijska ispitivanja, procena nesigurnosti, validacija). Odabrane metode multivarijacione analize. | |||
| Sadržaj praktične nastave | Biće razmotrene metode za statističku obradu podataka (priprema datoteke sa podacima, preliminarne statističke analize, statistički testovi, izbor odgovarajućih hemometrijskih tehnika, primena i tumačenje rezultata statističke analize, modelovanje parametara, ocena uspešnosti eksperimenta). Vežbe su na računaru (upoznavanje sa radom i korišćenje programa za statističku obradu rezultata merenja: Excel, SPSS, Minitab). | |||
| Literatura | ||||
| ||||
| Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine | ||||
| Predavanja | Vežbe | DON | Studijski i istraživački rad | Ostali časovi |
| 2 | 2 | |||
| Metode izvođenja nastave | Predavanja (PPT), Test (1), Kolokvijum (1), Vežbe na računaru (8), Domaći zadaci (2) | |||
| Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) | ||||
| Predispitne obaveze | Poena | Završni ispit | Poena | |
| Aktivnosti u toku predavanja | 10 | Pismeni ispit | 40 | |
| Praktična nastava | 20 | Usmeni ispit | ||
| Projekti | ||||
| Kolokvijumi | 30 | |||
| Seminari | ||||
