22D51 - Zelena hemija
| Specifikacija predmeta | ||||
|---|---|---|---|---|
| Naziv | Zelena hemija | |||
| Akronim | 22D51 | |||
| Studijski program | Biohemijsko inženjerstvo i biotehnologija,Hemija,Hemijsko inženjerstvo | |||
| Modul | ||||
| Nastavnik (predavač) | ||||
| Nastavnik/saradnik (vežbe) | ||||
| Nastavnik/saradnik (DON) | ||||
| Broj ESPB | 5.0 | Status predmeta | izborni predmet | |
| Uslovljnost drugim predmetom | Oblik uslovljenosti | |||
| Ciljevi izučavanja predmeta | U mnogim procesima koji su danas realizovani u industrijskim uslovima nastaju znatne količine otpadnih i štetnih materija. Za njihovu kontrolu, odlaganje, reciklovanje ili uništavanje potrebna su velika finansijska sredstva. Cilj kursa je da studenti steknu znanje o nekim drugim mogućnostima dobijanja proizvoda željenih karakteristika, a da se pri tome u većoj meri ili potpuno spreči stvaranje štetnih nusproizvoda. Posebna pažnja u okviru kursa će biti posvećena mogućnostima koje pruža upotreba ugljnik(IV)-oksida kao zelenog rastvarača i medijuma za generisanje mikro i nano čestica uz prikaz niza „zelenih“ procesa zaštićenih patentnim prijavama u poslednjih 20 godina. | |||
| Ishodi učenja (stečena znanja) | Studenti stiču znanja uz pomoć kojih će moći da predlažu procese sa minimalnim štetnim uticajem na životnu sredinu. | |||
| Sadržaj predmeta | ||||
| Sadržaj teorijske nastave | Principi zelene hemije mogu se primeniti u svim oblastima hemije i hemijske tehnologije, a posebno kod sinteze zasnovane na primeni novih tipova katalizatora kao i postojećih sinteza zasnovanih na drastičnim izmenama reakcionih uslova i reakcionog medijuma. Posebna pažnja u okviru kursa će biti posvećena mogućnostima koje pruža upotreba ugljnik(IV)-oksida kao zelenog rastvarača i medijuma za generisanje mikro i nano čestica uz prikaz niza „zelenih“ procesa zaštićenih patentnim prijavama u poslednjih 20 godina. Takođe će detaljno biti razmatrane mogućnosti primene procesa oksidacije natkritičnom vodom u preradi hemijskog otpada. Posebno se ukazuje na one procese i postupke koji imaju svoju ekonomsku opravdanost i tehnički su mogući za realizaciju. | |||
| Sadržaj praktične nastave | Studijski istraživački rad uključuje pretragu literature po određenoj temi i pisanje seminarskog rada, kao i eksperimentalni rad na nekom od laboratorijskih postrojenja za rad pod visokim pritiscima u oblasti primene natkritičnog ugljnik(IV)-oksida kao zelenog rastvarača. | |||
| Literatura | ||||
| ||||
| Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine | ||||
| Predavanja | Vežbe | DON | Studijski i istraživački rad | Ostali časovi |
| 2 | 2 | |||
| Metode izvođenja nastave | Teorijska nastava i studijsko istraživački rad. Konsultacije. | |||
| Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) | ||||
| Predispitne obaveze | Poena | Završni ispit | Poena | |
| Aktivnosti u toku predavanja | Pismeni ispit | |||
| Praktična nastava | Usmeni ispit | 30 | ||
| Projekti | 30 | |||
| Kolokvijumi | ||||
| Seminari | 40 | |||
