ИЖС213 - Функционисање биолошких система
| Спецификација предмета | ||||
|---|---|---|---|---|
| Назив | Функционисање биолошких система | |||
| Акроним | ИЖС213 | |||
| Студијски програм | Инжењерство заштите животне средине | |||
| Модул | ||||
| Наставник (предавач) | ||||
| Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
| Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 4.0 | Статус предмета | изборни предмет | |
| Условљност другим предметом | Уписан трећи семестар | Облик условљености | ||
| Циљеви изучавања предмета | Овладавање основним појмовима физиологије ћелије, хумане физиологије и епидемиолошких фактора. | |||
| Исходи учења (стечена знања) | Познавање основа биологије и физиологије биљних и животињских ћелија као и основа хумане биологије и физиологије. Повезивање ових сазнања са утицајним факторима технологија (биотехнологија, фармацеутска технологија) и еколошких фактора на функционисање биолошких система са позитивног и негативног аспекта. | |||
| Садржај предмета | ||||
| Садржај теоријске наставе | Општа физиологија ћелије - Ћелија и биомолекули. Основа структура биљних и анималних ћелија. Механизми транспорта малих и великих молекула кроз цитоплазматичну мембрану - пасивни транспорт, олакшани транспорт, активни транспорт, електрични мемебрански потенцијал и јоснки канали, продукција енергије и метаболизам, ендоцитоза, фагоцитоза, егзоцитоза. Ћелијски циклус, деоба ћелија. Основи хумане физиологије - Организовање ћелија у ткива и органе. Хомеостаза као константа одређеног анатомског или физиолошког параметра унутар тела. Температурна равнотежа и терморегулација. Ацидо-базна хомеостаза, Физиологија дигестивног система – исхрана и дигестија. Ендокрини систем – опште особине хормона, улога хормона, типови жлезда, жлезде придодате дигестивном систему. Физиологија крви – плазма, хематопоеза, крвне ћелије, коагулација крви, хемостаза. Имуност – компоненте имуног система, природна и стечена имуност, пасивна и активна имуност, неспецифични и специфични имунолошки механизми. Детоксикација – физиологија уринарног и респиративног система Физиологија коже – структура коже, физиолошка функција коже, кожа као баријера. Епидемиологија – основни појмови везани за епидемиологију, епдемиолошки фактори. | |||
| Садржај практичне наставе | Упознавање структуре и особина ћелија. Практична настава уз коришћење микроскопа. Посматрање различитих врста ћелија, различитог порекла. Посматрање и изучавање одговарајућих хистолошких препарата. | |||
| Литература | ||||
| ||||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
| 2 | 1 | |||
| Методе извођења наставе | Предавања, практична настава, семинари, домаћи задаци. | |||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
| Активности у току предавања | 10 | Писмени испит | 75 | |
| Практична настава | 15 | Усмени испит | ||
| Пројекти | ||||
| Колоквијуми | ||||
| Семинари | ||||
