22ФИ33 - Биохемија
Спецификација предмета | ||||
---|---|---|---|---|
Назив | Биохемија | |||
Акроним | 22ФИ33 | |||
Студијски програм | Хемијско инжењерство | |||
Модул | ||||
Наставник (предавач) | ||||
Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 5.0 | Статус предмета | изборни предмет | |
Условљност другим предметом | 1. и 2. мин. 60 ЕСПБ; 3. мин. 40 ЕСПБ; | Облик условљености | ||
Циљеви изучавања предмета | Циљ предмета је да се студенти упознају са основним метаболичким процесима у живој ћелији, који укључују два основна аспекта - продукцију енергије разградњом супстрата и синтезу једињења неопходних за формирање ћелијске биомасе и микробних метаболита. Познавање биохемијских процеса је неопходно за разумевање и оптимално вођење биотехнолошких процеса заснованих на биокаталитичком дејству живих ћелија. | |||
Исходи учења (стечена знања) | По завршеном курсу, студент би требало да је у стању да примени специфична стручна знања о биосинтези ћелијских конституената и метаболита у развоју, оптимизацији и контроли конкретних биотехнолошких процеса. Такође би требало да применом стеченог знања и стручних информација буде у стању да развија стратешке приступе задацима у производњи, чувању и примени прехрамбених, фармацеутских и других биотехнолошки добијених производа. | |||
Садржај предмета | ||||
Садржај теоријске наставе | Основи биохемије. Дефинисање основних појмова (катаболизам, анаболизам, метаболички путеви, хемизам биохемијских реакција). Подела организама (према извору енергије, донору електрона и крајњем акцептору електрона). Биоенергетика.Стандардна и физиолошка промена слободне енергије. Купловане реакције. Макроергична једињења. Катаболизам угљених хидрата. Гликолиза (ЕМП пут). Пентозафосфатни пут (ХМП). Entner-Doudoroff (ED) пут. Фосфокетолазни (ПK) пут. Кребсов циклус. Глиоксилатни циклус. Укључивање других хексоза, олигосахарида, полисахарида и уронских киселина у основне катаболичке путеве. Ланац дисања. Биолошке редокс реакције. Биолошки системи преносиоци електрона.Мичелова хемиосмотска теорија и улога АТП синтазе. P/O квоцијент. Анаболизам угљених хидрата. Глуконеогенеза. Гликогенеза. Светла фаза фотосинтезе.Тамна фаза фотосинтезе (Калвинов циклус).Катаболизам липида. Хидролиза липида. β-оксидација масних киселина. Енергетски ефекат потпуне разградње масних киселина. Анаболизам липида. Биосинтеза засићених масних киселина на мултиензимском комплексу. Синтеза незасићених масних киселина, глицерола и липида. Регулација метаболизма масних киселина. Катаболизам протеина. Хидролиза протеина. Трансаминација и дезаминација аминокиселина. Циклус урее.Путеви разградње аминокиселина. Анаболизам протеина. Кружење азота у природи. Асимилација амонијака. Биосинтеза аминокиселина. Биосинтеза значајних биомолекула из аминокиселина. Метаболизам нуклеинских киселина. Хидролиза нуклеинских... | |||
Садржај практичне наставе | Улога уронских киселина и аминошећера у синтези полисахарида и ћелијском препознавању. Улога липопротеина у транспорту производа разградње липида (дефинисање улоге LDL и HDL липопротеинских честица). Улога глутатиона и ХМП у заштити ћелије од оксидативног стреса. Биосинтеза меланина и хема и обољења изазвана поремећајем биосинтезе. Терапеутици који инхибирају метаболизам нуклеинских киселина. Терапеутици који делују као компетитивни или иреверзибилни инхибитори ензима. | |||
Литература | ||||
| ||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
3 | 1 | |||
Методе извођења наставе | Предавање, аудиторне вежбе. | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
Активности у току предавања | Писмени испит | |||
Практична настава | Усмени испит | 70 | ||
Пројекти | ||||
Колоквијуми | 30 | |||
Семинари |