14МБИП10 - Безбедност хране
| Спецификација предмета | ||||
|---|---|---|---|---|
| Назив | Безбедност хране | |||
| Акроним | 14МБИП10 | |||
| Студијски програм | Биохемијско инжењерство и биотехнологија | |||
| Модул | ||||
| Наставник (предавач) | ||||
| Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
| Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 3.0 | Статус предмета | изборни предмет | |
| Условљност другим предметом | Познавање технологија прехрамбене и биотехнолошке струке | Облик условљености | ||
| Циљеви изучавања предмета | Циљ предмета је да студенти стекну знања из области управљања квалитетом и ; безбедношћу хране применом HACCP система, стандарда серије ISO 9000, ISO 22000 и сродних | |||
| Исходи учења (стечена знања) | Успешним полагањем испита из овог предмета студенти ће бити оспособљени: а) да учествују у изради дијаграма токова специфичних производних процеса, анализи опасности за сваки процесни корак, дефинисању критичних контролних тачака као и изради HACCP планова, б) да разумеју принципе имплементације и примене стандарда ISO 9001 у било којој организацији и ISO 22000 или сродних у производњи хране, в) да примењују методе за анализу и унапређења система управљања безбедношћу и квалитетом у прехрамбеној индустрији. | |||
| Садржај предмета | ||||
| Садржај теоријске наставе | 1. Систем анализе опасности и критичних контролних тачака (HACCP) и његова примена у производњи хране. ; 2. Основни принципи и примена HACCP система. ; 3. Хемијске, биолошке и физичке опасности и њихова контрола ; 4. Анализа ризика генетски модификоване хране ; 5. Претходно потребни програми – GMP, GHP, Codex Alimentarius ; 6. Стандарди за обезбеђивање квалитета и безбедности прехрамбених производа – ISO 9000, ISO 22000, BRC Food. ; 7. Документација система за обезбеђивање квалитета и безбедности прехрамбених производа ; 8. Трошкови квалитета ; 9. Технике и алати побољшања квалитета ; а) Дијаграми - дијаграми тока процеса, хистограми, парето дијаграми, Ишикава дијаграми, контролне карте ; б) Технике решавања проблема – анализа утицаја и последица грешака, анализа узрока, корективне и превентивне мере, ; б) Управљање променама – гап анализа, радар карте, гантограми, матрица одговорности ; 10. Статистичке методе у праћењу перформанси и унапређењу система обезбеђења квалитета и безбедности прехрамбених производа (six sigma) ; | |||
| Садржај практичне наставе | Практична настава прати наставне јединице теоријских предавања, углавном кроз анализу студија случаја. Могућа је организација посете предузећа за чије процесе ће се практично вршити анализа ризика од хемијских, физичких и микробиолошких контаминација, као и израда HACCP планова. | |||
| Литература | ||||
| ||||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
| 1 | 2 | |||
| Методе извођења наставе | Предавања, практична настава, семинари | |||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
| Активности у току предавања | Писмени испит | 50 | ||
| Практична настава | 30 | Усмени испит | ||
| Пројекти | ||||
| Колоквијуми | ||||
| Семинари | 20 | |||
