22МБХ - Безбедност хране
Спецификација предмета | ||||
---|---|---|---|---|
Назив | Безбедност хране | |||
Акроним | 22МБХ | |||
Студијски програм | Биохемијско инжењерство и биотехнологија | |||
Модул | ||||
Наставник (предавач) | ||||
Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 3.0 | Статус предмета | изборни предмет | |
Условљност другим предметом | Облик условљености | |||
Циљеви изучавања предмета | Циљ предмета је да студенти стекну знања из области управљања квалитетом и безбедношћу хране применом HACCP система, стандарда серије ISO 9000, ISO 22000 и сродних | |||
Исходи учења (стечена знања) | Успешним полагањем испита из овог предмета студенти ће бити оспособљени: а) да учествују у изради дијаграма токова специфичних производних процеса, анализи опасности за сваки процесни корак, дефинисању критичних контролних тачака као и изради HACCP планова, б) да разумеју принципе имплементације и примене стандарда ISO 9001 у било којој организацији и ISO 22000 или сродних у производњи хране, в) да примењују методе за анализу и унапређења система управљања безбедношћу и квалитетом у прехрамбеној индустрији. | |||
Садржај предмета | ||||
Садржај теоријске наставе | 1. Систем анализе опасности и критичних контролних тачака (HACCP) и његова примена у производњи хране. 2. Основни принципи и примена HACCP система. 3. Хемијске, биолошке и физичке опасности и њихова контрола 4. Анализа ризика генетски модификоване хране 5. Претходно потребни програми – GMP, GHP, Codex Alimentarius 6. Стандарди за обезбеђивање квалитета и безбедности прехрамбених производа – ISO 9000, ISO 22000, BRC Food. 7. Документација система за обезбеђивање квалитета и безбедности прехрамбених производа 8. Трошкови квалитета 9. Технике и алати побољшања квалитета а) Дијаграми - дијаграми тока процеса, хистограми, парето дијаграми, Ишикава дијаграми, контролне карте б) Технике решавања проблема – анализа утицаја и последица грешака, анализа узрока, корективне и превентивне мере, б) Управљање променама – гап анализа, радар карте, гантограми, матрица одговорности 10. Статистичке методе у праћењу перформанси и унапређењу система обезбеђења квалитета и безбедности прехрамбених производа (six sigma) | |||
Садржај практичне наставе | Практична настава прати наставне јединице теоријских предавања, углавном кроз анализу студија случаја. Могућа је организација посете предузећа за чије процесе ће се практично вршити анализа ризика од хемијских, физичких и микробиолошких контаминација, као и израда HACCP планова. | |||
Литература | ||||
| ||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
2 | ||||
Методе извођења наставе | Предавања, практична настава, семинари | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
Активности у току предавања | Писмени испит | 60 | ||
Практична настава | Усмени испит | |||
Пројекти | ||||
Колоквијуми | ||||
Семинари | 40 |