22МОП - Оптимизација процеса
| Спецификација предмета | ||||
|---|---|---|---|---|
| Назив | Оптимизација процеса | |||
| Акроним | 22МОП | |||
| Студијски програм | Дигитално процесно инжењерство | |||
| Модул | ||||
| Наставник (предавач) | ||||
| Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
| Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 5.0 | Статус предмета | обавезан предмет | |
| Условљност другим предметом | Облик условљености | |||
| Циљеви изучавања предмета | Циљ предмета је да се студенти упознају са оптимизацијом процесних система и применом метода оптимизације, кроз практичне примере из процесне индустрије. Фокус је на разумевању циљева и потреба за оптимизацијом, начину формулисања оптимизационих проблема и примени одговарајућих метода оптимизације, за систем од интереса. | |||
| Исходи учења (стечена знања) | Након одслушаног курса студенти ће бити оспособњени да, за једноставније процесне системе: 1) Утврде потребе и циљеве оптимизације, 2) Одаберу приступ у оптимизацији, нумерички метод и софтвер или програмски језик за решавање, 3) Дефинишу структуру оптимизације - функцију циља, ограничења и оптимизационе промењиве, 4) Поставе оптимизациони проблем (алгоритам и код) 5) Изврше оптимизацију 6) Унапреде конвергенцију решења (по потреби), 7) Представе и анализирају резулате у складу са постављеним циљевима. | |||
| Садржај предмета | ||||
| Садржај теоријске наставе | На теоријској настави се представљају елементи и циљеви оптимизације процеса, даје се преглед метода оптимизација, алгоритми и смернице за упротребе метода за различите проблеме. Обрађује се примена детерминистичких метода (безусловне, градијентне методе, линеарно и нелинерано програмирање), стохастичких оптимизационих метода (генетски алгоритам, симулирано жарење, табу претрага и др.), динамичких и секвенцијалних метода и теорије игара. Представља се приступ и методе за више-објектну оптимизацију (Парето). Приказују се и дискутују се различите примене оптимизације, за: 1) одређивање вредности физички и хемијских константи и величина, 2) економску оптимизацију процеса и 3) синтезу процеса и концептуално пројектовање, 4) оптимизацију суперструктура | |||
| Садржај практичне наставе | Практична настава се одржава у рачунарској лабораторији, где студенти уз помоћ наставника и/или самостално, постављају и решавају оптимизационе проблеме кроз примере релевантне за процесне систем и индустрију. Примери илуструју различите примене оптимизације (економска оптимизација, синтеза процеса, унаређење дизајна урађаја, естимација константи) и различите методе оптимизације, представљене на предавањима. У раду се користе програмски језици и пакети Python, GAMS и др. | |||
| Литература | ||||
| ||||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
| 1 | 3 | |||
| Методе извођења наставе | Предавања (1 час недељно) Вежбе на рачунару (3 часа недељно) | |||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
| Активности у току предавања | Писмени испит | 30 | ||
| Практична настава | 70 | Усмени испит | ||
| Пројекти | ||||
| Колоквијуми | ||||
| Семинари | ||||
