22КК47 - Управљање процесима
| Спецификација предмета | ||||
|---|---|---|---|---|
| Назив | Управљање процесима | |||
| Акроним | 22КК47 | |||
| Студијски програм | Хемијско инжењерство | |||
| Модул | ||||
| Наставник (предавач) | ||||
| Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
| Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 5.0 | Статус предмета | изборни предмет | |
| Условљност другим предметом | За похађање: Програмирање, Основи реакторског инжењерства, Механичке операције, Топлотне операције За полагање: Основи аутоматског управљања | Облик условљености | ||
| Циљеви изучавања предмета | Стицање основних знања за самостални избор елемената регулационог кола и синтезу регулационог кола. Разумевање коришћења рачунара у управљању процесима. Унапређење и употпуњавање знања студеаната у области динамике процеса и класичних метода управљања процесима. Упознавање са савременим методама управљања. Основни принципи дигиталних система управљања Упознавање једноставних експерименталних метода идентификације процеса и њихове примене у анализи и синтези система регулације. Сагледавање значаја познавања динамике процеса у пројектовању савремених система управљања процесима у хемијској индустрији. | |||
| Исходи учења (стечена знања) | Оспособљеност студента за примену знања из области управљања технолошким процесима у практичним условима, на конкретним постројењима. Рад у аутоматизованим погонима процесне индустрије. Примену знања из области динамике и управљања при пројектовању и контроли процеса. Развијање нових компоненти и алгоритама управљања у циљу добијања бољих карактеристика система. | |||
| Садржај предмета | ||||
| Садржај теоријске наставе | Појам, основне карактеристике и захтеви управљања технолошким процесима. Процесни систем као објекат управљања: основне дефиниције и основе динамике процесa. Математички описи континуалних линеарних и нелинеарних система. Динамика једноставних система и система вишег реда. Временски одзиви система. Фреквентне карактеристике. Експериентална идентификација процеса. Динамика карактеристичних уређаја хемијске индустрије (реактори, колоне, размењивачи топлоте и сл.). Сложеније конфигурације управљања засноване на негативној повратној спрези: каскадна регулација, системи са гранањем сигнала, управна и управно-повратна спрега. Пројектовање регулатора. Испитивање стабилности ЗРК са негативном и управно-повратном спрегом. Савремени системи управљања у процесној индустрији. Дигитални системи управљања: аналогни и дигитални сигнали, дигитални уређаји у управљању процесима. Практични аспекти: шеме управљања карактеристичним уређајима у хемијској индустрији, управљање укупним постројењем, различити нивои примене дигиталних рачунара у управљању. | |||
| Садржај практичне наставе | Вежбе у у рачунарској лабораторији, уз коришћење одговарајућег програмскog пакета (Софтверски програм са специјализованим додацима за област управљања). У оквиру практичне наставе студенти ће радити на изради пројектног задатка. | |||
| Литература | ||||
| ||||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
| 3 | 2 | |||
| Методе извођења наставе | Предавања (класично и PPT презентације), вежбе на рачунару у РЦ-у, тест на вежбама, израда пројектних задатака и одбрана. | |||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
| Активности у току предавања | Писмени испит | 50 | ||
| Практична настава | 10 | Усмени испит | ||
| Пројекти | 40 | |||
| Колоквијуми | ||||
| Семинари | ||||
