MIZS02 - Hemija životne sredine
| Specifikacija predmeta | ||||
|---|---|---|---|---|
| Naziv | Hemija životne sredine | |||
| Akronim | MIZS02 | |||
| Studijski program | Inženjerstvo zaštite životne sredine | |||
| Modul | ||||
| Nastavnik (predavač) | ||||
| Nastavnik/saradnik (vežbe) | ||||
| Nastavnik/saradnik (DON) | ||||
| Broj ESPB | 4.0 | Status predmeta | obavezan predmet | |
| Uslovljnost drugim predmetom | Oblik uslovljenosti | |||
| Ciljevi izučavanja predmeta | Upoznavanje sa hemijskim procesima u životnoj sredini: poreklom atmosfere i procesima u atmosferi, hidrosferi, litosferi i biosferi, sa najvažnijim zagađujućim supstancama i hemijskim reakcijama u kojima dolazi do transformacije zagađujućih supstanci, kao i sa principima „Zelene hemije“ kao preduslovom za ostvarivanja održivog razvoja. ; | |||
| Ishodi učenja (stečena znanja) | Sticanje znanja koja omogućavaju jedno šire razumevanje povezanosti između fizičkih i hemijskih zakonitosti i stanja u životnoj sredini, i na osnovu stečenih sposobnosti objašnjenje uzroka i predlaganje rešenja aktuelnih ekoloških problema. | |||
| Sadržaj predmeta | ||||
| Sadržaj teorijske nastave | Uvod u Hemiju životne sredine; Poreklo Zemlje; Nastanak atmosfere, litosfere i hidrosfere; Nastanak života na planeti; Hemija i zagađenje atmosfere; Hemija i zagađenje litosfere (pemedijacija i fitoremedijacija); Hemija hidrosfere (kontinentalne vode, mora i okeani); Osnovni hemijski procesi koji utiču na fizičko-hemijska svojstva vode; Biološki procesi u vodama; Zagađenje teškim metalima; Proces kruženja najvažnijih jona; Globalne promene (Kruženje ugljenika. Kruženje sumpora. Perzistentni organski zagađivači); Principi „Zelene hemije“ i održivi razvoj. ; | |||
| Sadržaj praktične nastave | 1. Određivanje jonoizmenjivačkog kapaciteta zemljišta ; 2. Uklanjanje jona teških metala iz sintetičke otpadne vode pomoću adsorbenata na bazi prirodnih jedinjenja. ; 3. Izrada prezentacije na osnovu samostalnog pregleda literature. Prikaz nekog od aktuelnih ekoloških problema: uzrok nastanka, posledice i predlog/prikaz rešenja. ; | |||
| Literatura | ||||
| ||||
| Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine | ||||
| Predavanja | Vežbe | DON | Studijski i istraživački rad | Ostali časovi |
| 3 | 0 | 1 | ||
| Metode izvođenja nastave | Predavanja, eksperimentalne vežbe, seminarski rad, testovi | |||
| Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) | ||||
| Predispitne obaveze | Poena | Završni ispit | Poena | |
| Aktivnosti u toku predavanja | 5 | Pismeni ispit | 40 | |
| Praktična nastava | 25 | Usmeni ispit | ||
| Projekti | ||||
| Kolokvijumi | ||||
| Seminari | 30 | |||
