22ХПИ43 - Пројектовање уређаја за пренос масе и сепарационих процеса
Спецификација предмета | ||||
---|---|---|---|---|
Назив | Пројектовање уређаја за пренос масе и сепарационих процеса | |||
Акроним | 22ХПИ43 | |||
Студијски програм | Хемијско инжењерство | |||
Модул | ||||
Наставник (предавач) | ||||
Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 5.0 | Статус предмета | изборни предмет | |
Условљност другим предметом | Одслушане Операције преноса масе | Облик условљености | ||
Циљеви изучавања предмета | Циљ предмета је да студентe основама пројектовања и избора основних уређаја за сепарацију као и са правилниом применом традиционалних и савремених поступака раздвајања компонената вишекомпонентних система, да га научи да практично примени знања стечена на ранијим годинама студија и оспособи да правилно одабере поједине поступке у оквиру изградње оптималног процеса одвајања и да са инжењерског аспекта прати развој струке у овој области у свету. | |||
Исходи учења (стечена знања) | Студент је обучен да стечена знања у оквиру овог предмета примене на различитим примерима сепарације у хемијској, фармацеутској, биотехнолошкој и прехрамбеној индустрији као и у заштити животне околине и способан да самостално изврши прорачун и избор сепарационих процеса и уређаја неопходних у одређеном технолошком поступку. | |||
Садржај предмета | ||||
Садржај теоријске наставе | СЕГРЕГАЦИЈА ФАЗА – Основни принципи раздвајања фаза. РАВНОТЕЖНИ СЕПАРАЦИОНИ ПРОЦЕСИ – Равнотежа фаза, Уређаји за пренос масе система гас-течност са слободном контактном површином, са барботажом мехурова гаса и распршавањем течности у капи (Уређаји за Дестилацију и Абсорпцију), Уређаји за Екстракцију, Лужење, Адсорпцију, Јонску измену, Хроматографију, Кристализацију, Сушење. БРЗИНСКИ СЕПАРАЦИОНИ ПРОЦЕСИ – Мембранске сепарације, (Уређаји за Микро и Ултрафилтрацију, Реверсну осмозу, Дијализу), Сепарације у електричном пољу (Уређаји за Електродијализу и Електрофорезу). ИЗБОР СЕПАРАЦИОНОГ ПРОЦЕСА – Основни принципи за избор и редослед појединих уређаја при формирању оптималног процеса одвајања. | |||
Садржај практичне наставе | У оквиру рачунских вежби израђују се примери прорачуна ради избора поједине типске и основног прорачуна за пројектовање наменске опреме за равнотежне и брзинске процесе одвајања. Врши се прорачун уређаја за Дестилацију (тип колоне, врста пуњења, пречник, висина, ефикасност пода, хидраулички прорачун), Абсопцију (тип колоне, врста пуњења, пречник, висина, ефикасност пода, хидраулички прорачун), Адсорпцију, Ултра и Микро Филтрациу, Реверсну Осмозу, Електро Дијализу, Дијализу, Хроматографију (Јонску, Гел и Афинитивну). Део вежби изводи се уз примену одговарајућих програмских пакета (SuperPro, Design II, CHEMCAD, Aspen). | |||
Литература | ||||
| ||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
2 | 2 | 1 | ||
Методе извођења наставе | Предавања се изводе на табли и уз помоћ презентације на видео биму уз активно учешће студената, рачунске вежбе се изводе на табли а вежбе у рачунском центру на рачунару уз активно учешће студената; Два колоквијума у току семестра омогућавају проверу знања студената из практичног дела наставе (вежби). | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
Активности у току предавања | Писмени испит | |||
Практична настава | Усмени испит | 40 | ||
Пројекти | ||||
Колоквијуми | 30 | |||
Семинари |