22Д91 - Влакна на бази обновљивих ресурса
| Спецификација предмета | ||||
|---|---|---|---|---|
| Назив | Влакна на бази обновљивих ресурса | |||
| Акроним | 22Д91 | |||
| Студијски програм | Инжењерство материјала | |||
| Модул | ||||
| Наставник (предавач) | ||||
| Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
| Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 6.0 | Статус предмета | изборни предмет | |
| Условљност другим предметом | нема | Облик условљености | ||
| Циљеви изучавања предмета | Дати увид у историјски развој процеса прераде и коришћења влакана и влакнастих материјали на бази обновљивих ресурса, преглед садашњег стања и будућност ових влакана кроз сагледавање развоја нових влакана, влакнастих материјала и производа као значајног елемента одрживог развоја. Циљ курса је овладавање савременим знањима о влакнима и влакнастим материјалима на бази обновљивих ресурса која треба да послуже као подлога за самостално дефинисање нових идеја у истраживањима у области даљег развоја технологија и производа заснованих на обновљивим ресурсима. | |||
| Исходи учења (стечена знања) | Упознавање са историјским аспектом развоја процеса прераде и коришћења влакана и влакнастих материјала на бази обновљивих ресурса, хронологијом њиховог појављивања, доприносом развоја нових процеса прераде и нових материјала на развој друштва и одрживост развоја. Сагледавање значаја активног учешће у даљем развоју технологија и производа заснованих на обновљивим ресурсима. Такође, студенти се оспособљавају да воде истраживања, осмишљавају пројектне задатке који резултују новим сазнањима, воде критички дијалог у научној и стручној области и доносе стратешке одлуке | |||
| Садржај предмета | ||||
| Садржај теоријске наставе | Предмет упознај студенте са потенцијалом, основним подацима о производњи и примарној преради влакана на бази обновљивих ресурса: природна влакна животињског порекла (вуна, свила, длаке); природна влакна биљног порекла (влакна са семена, из лике и лишћа); хемијска влакна из природних полимера: хемијска целулозна влакна (вискозна, бакрова, лиоцел); остала полисахаридна влакна (алгинатна, хитинска и хитозанска) и развој поступака за њихово добијање. Упоредни преглед структуре и својстава, области примене влакана на бази обновљивих ресурса. Модификовање и функционализација целулозних влакана. Концепт биорафинације. Добијање и области примене микро- и нанофибрилисане целулозе. Нове области примене целулозних влакана: биокомпозити (укључујући и нанокомпозите), биосорбенти, биоактивна влакна на бази лигноцелулозних влакана. Перспективе влакана на бази обновљивих ресура. Стратегија одрживе будућности влакана на бази обновљивих ресурса. | |||
| Садржај практичне наставе | ||||
| Литература | ||||
| ||||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
| 3 | ||||
| Методе извођења наставе | Настава се реализује кроз предавања и израду семинарских радова. | |||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
| Активности у току предавања | Писмени испит | |||
| Практична настава | Усмени испит | 60 | ||
| Пројекти | ||||
| Колоквијуми | ||||
| Семинари | 40 | |||
