22ББИ487 - Биоактивне компоненте хране
| Спецификација предмета | ||||
|---|---|---|---|---|
| Назив | Биоактивне компоненте хране | |||
| Акроним | 22ББИ487 | |||
| Студијски програм | Биохемијско инжењерство и биотехнологија | |||
| Модул | ||||
| Наставник (предавач) | ||||
| Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
| Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 5.0 | Статус предмета | изборни предмет | |
| Условљност другим предметом | Микробиологија, Биохемија | Облик условљености | ||
| Циљеви изучавања предмета | Упознавање са ферментационим процесима у дигестивном тракту, њиховим значајем за здравље човека и за формулацију функционалне хране. | |||
| Исходи учења (стечена знања) | Након курса студент ће стећи знања неопходна за разумевање микробних трансформација хране у дигстивном тракту и утицаја добијених метаболита на здравље човека. Ово ће му омогућити да правилно бира сировине и формулише безбедне, квалитетне и функционалне прехрамбене производе, као и да разуме процедуре неопходне за регистрацију здравствене тврдње. | |||
| Садржај предмета | ||||
| Садржај теоријске наставе | 1) Цревна микробиота – састав и метаболичке функције комплементарне метаболизаму човека 2) Пробиотици – опште, честе и карактеристике специфичне за сој 3) пребиотици – несварљиви угљени хидрати, ферментациони профили и интеракција са метаболизмом човека 4) Антиоксиданси – полифеноли биљака хемијски састав, метаболичке трансформације под дејством микробиоте и физиолошки утицај 5) Постбиотици – концепт и примена 6) Протенска исхрана – извори протеина, биолошка вредност, лимитирајућа аминокиселина, биактивни пептиде, микробиолошке трансформације протеина и њихова физиолошка функција 7) Засићене и незасићене масне киселине – извори, физиолошки значај, микробне трансформације масних киселина и жучних соли 8) Метаболичке трансформације адитива из хране услед ферментације под дејством цревне микробиоте 9) Храна за посебне групе – значај пробиотика и пребиотика за формулацију хране за новорођенчад; специјалне формулације хране за дијабетичаре 10) Здравствене тврдње – основ добијања и регулатива. | |||
| Садржај практичне наставе | Литературни истраживачки рад на тему хемијског састава одабране компоненте хране, њених интеракција са метаболизмом цревних микроорганизмима и човека. | |||
| Литература | ||||
| ||||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
| 3 | ||||
| Методе извођења наставе | Предавања и семинар | |||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
| Активности у току предавања | 20 | Писмени испит | ||
| Практична настава | Усмени испит | 40 | ||
| Пројекти | ||||
| Колоквијуми | 20 | |||
| Семинари | 20 | |||
